Korte samenvatting van de afgelopen maand!! - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Jennifer - WaarBenJij.nu Korte samenvatting van de afgelopen maand!! - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Jennifer - WaarBenJij.nu

Korte samenvatting van de afgelopen maand!!

Blijf op de hoogte en volg Jennifer

10 December 2016 | Portugal, Lissabon

Olá a todos,

Een nieuwe blogpost na ongeveer ander half maand. Het is nu precies 3 maanden dat ik hier ben. Echt ongelofelijk!! Er is hier heel wat dingen gebeurd. Zoals o.a. Halloween, bezoekje Obidós, verjaardagen, AFS camp, bezoekjes aan museums en afscheid trimester students. Hier komt dus een beetje in het kort wat ik deze anderhalf maand allemaal gedaan en gezien heb.

De AFS camp. Ik moest voor die tijd nog even snel wat dingen in mijn rugzak pakken en de Nederlandse wentelteefjes maken. Er waren al een paar mensen bij de mall Vasco de Gama, waar we zouden verzamelen en dan met de bus naar het camp worden gebracht. Mijn gastmoeder had me naar Vasco de Gama gebracht met de auto. Daar stonden al een groep AFS’ers te wachten. Het was heel gezellig, we bleven daar één uur wachten. Toen het een beetje begon te regenen, gingen we naar onze privé bus en reden we naar onze jeugdherberg (soort van) in Almada. Dit is aan de andere kant van de brug. In de bus zat ik naast Liza( de Hongaarse). Met haar zou ik ook naar de concert van Shawn Mendes gaan in Maart. Echt heel gaaf! In de bus hadden we heel veel plezier, veel gepraat en vooral veel gelachen. De jeugdherberg zag er heel mooi uit vanbinnen. We moesten in drietallen naar binnen en onze legitimatie laten zien. Daarna kregen sommige hun sleutel van de kamer. Ik was in de kamer met Laura(Italiaan) Hong(Thai) en Rosie(USA) De lanch was weer heel heel goed, komt vooral door de lekker cakejes die ze daar hadden hahah. We hadden die dag een energizer gedaan met stoelen. Dan moet je een stelling zeggen en als je het voor jou waar is dan moet je naar een andere stoel lopen ofzo. Daarna hadden we de hele tijd vrije tijd, wat erg leuk en vooral gezellig was om met de andere uitwisselingsstudenten te praten over van alles en nog wat. We hadden heel veel gepraat met elkaar en tussendoor koekjes gegeten hahahah.

De volgende dag was het ontbijt om 8:30 begon het ontbijt. Zoals alle AFS kampen slapen we niet veel hahah!!! Daarna hadden we allerlei activiteiten en spelletjes met dans en zang, was heel grappig. Je moest ook aan iedereen een beetje vertellen hoe jouw omgeving is waar je woont en je gezin en hoe alles gaat in het kort. Na het diner gingen we een soort van potluck doen. Dat was iets van 9 a 10 uur s’avonds hahah, erg laat dus!!

Die zondag was de laatste dag van het kamp. De vrijwilligers hadden de fany talk show ontwikkeld, een talkshow over situaties waar AFS studenten nu mee zitten of kunnen gaan zitten. Dat was hilarisch, omdat er steeds van mensen werd gevraagd om naar voren te komen en een personage te spelen, ook was het grappig bedoelt met wat ze zeiden en hoe ze gingen acteren. Daarna hadden ze een Portugees liedje gekozen waarvan wij het moesten meezingen en de missende woorden in de songtekst moesten invullen. Dat was ook het einde van de kamp. Want daarna moesten we onze spullen inpakken en gingen sommigen al weg richting het vliegveld of met de metro/trein.

De verjaardag van Teresa. Ik had eerst school zoals gewoonlijk en daarna gingen we naar Teresa’s school. Voor haar was het een verassing wat we gaan doen, alleen ik, mijn gastmoeder, Leonor en Xavier wisten wat we gingen doen op haar verjaardag. We gingen met de tuctuc (een soort wagentje, autotje) door Baixa rijden. Tussendoor stopten we bij een paar uitkijkplekken op Lissabon. We kwamen met de tuctuc uit op een plek dichtbij de Magnum winkel. De 7 vriendinnen van Teresa gingen daar ijs eten. Wij hadden eerst nog avondeten bij een jaa alweer een burgerzaak, want ik at die laatste weken heel vaak burgers hahahha. De vriendinnen gingen na de ijs naar huis. De burgerzaak hadden heel erge lekkere burgers en patat met mayo. Daarna gingen we magnum ijs eten. Je kon daar zelf de toppings uitkiezen en eigenlijk je hele ijs. Was ontzettend lekker en het zag er heel leuk uit. Daarna toen we thuis waren heb ik Teresa mijn cadeautje gegeven. Ze was er heel blij mee.

Ging ik na school en de volleybaltraining eerst naar huis om te lunchen en daarna ging ik naar de Museum do Azulejo wandelen. Het was ongeveer 10 minuutjes wandelen. Daar had ik afgesproken met Nele en Anja( twee uitwisselingsstudenten van België en Italië)We hadden samen afgesproken om de museum te bezoeken. Het was heel leuk en vooral gezellig. Het leek een beetje op delfts blauwe tegels als in Nederland. Ze hadden ook een paar Nederlandse kunstenaars die iets hadden gemaakt in de museum hangen. Ik vond het heel mooi om te zien, het ging van heel vroeger tot de moderne tegels. Er was ook een soort kerk daarbinnen met gouden versieringen ( later had mijn gastmoeder gezegd, dat het gouden verf was en dat ze het van hout hadden gemaakt)Dacht eerst dat het echt goud was hahahaha. We bleven tot het einde in de museum, we waren dan ook de laatsten die weg gingen hahah. Dat was rond 6 uur. We gingen toen de bus pakken naar Oriente, want Nele ging haar afscheidsfeestje en verjaardagsfeestje daar geven . Ze was hier voor maar 3 maanden, en ze zou die vrijdag vertrekken naar Brussel. Het was heel gezellig, we gingen hamburgers eten ( het was niet de Macdonalds) ,maar bij H3. De hamburgers, limonade en de patat is daar heel goed.

Lx factory. Ik ging na school wandelen naar de busstop die ik moest nemen om bij de Lx factory te komen. Ik dacht dat het heel dichtbij de restaurant was, waar ik snel even had gelunched, maar dat was helemaal niet zo het was bijna 20 minuten of zelfs meer wandelen. Was een beetje een zoektocht. Daarna had ik de bus genomen en kon ik een beetje uitrusten van het wandelen in de bus. Daarna was het weer een beetje zoeken naar de Lxfactory, Juliëtte stond al voor de ingang. De Lx factory is een soort plein en fabriek dat werd omgezet tot een plek voor moderne en vrije kunst. Je zag er dus veel bijzondere en aparte dingen wat ze hadden gemaakt op de muren, op de vloer in de gangpaden. Toen we de factory in gingen wisten we niet echt zeker of dat waar we naartoe wilden daar was of het gewoon een random gebouw was. Maar later bleek het wel de Lx facorty te zijn hhahaah. Ik moet wel zeggen dat ik wel iets anders had verwacht hahahha,maar het was wel gezellig met Juliëtte. Daar zaten en wandelden we tot 6 uur. Daarna gingen we met de bus terug, of eigenlijk dat was de plan. Mijn plan was om 6 uur te vertrekken en daarna gelijk 5 a 10 minuutjes later de bus in te stappen, maar dat ging niet zoals gepland, want toen ik op de scherm zag met de tijden, moesten we 30 minuten wachten tot de bus kwam naar Baixa. Daarna gingen we met de bus, ik had eigenlijk nog een beetje rond willen kijken in Baixa maar daar was het toen al te laat voor. Het is hier al snel heel donker en om in je eentje daar door de straten te lopen, is niet echt leuk en veilig. Dus heb ik maar de volgende bus gepakt naar huis en van daar ging ik de grote berg voor mijn huis op wandelen. Wat me al helemaal buiten adem bezorgde.

Was Yuni’s verjaardag. Ik had zoals normaal school en mijn sportlessen daarna. Om 5 uur ben ik naar huis gegaan en even andere kleding aangetrokken en relaxed, daarna ben ik vertrokken om naar Yuni te gaan. We hadden samen met haar en de andere AFS’ers afgesproken om bij haar rond 8 uur te zijn. Ik ging eerst met mijn normale bus tot praca do Chile en vanaf daar heb ik de metro genomen tot waar yuni woont. Het was een beetje zoeken, aangezien ik ervan overtuigd was dat haar huis nummer 15 was. Dus ik voor de deur van nummer 15 staan, zag ik aan de zijkant geen nummer staan waar je op kon klikken en naar binnen kon. Dat is mij weer, dus ik even Yuni bellen waar ze woonde, was het een beetje een zoektocht om de winkel naast haar huis te vinden. Ooh jaa ik kan tussen de telefoongesprek ook nog 2 Thaise meisjes van AFS tegen die de huis ook niet konden vinden. Was dus heel blij dat ik niet de enige was die het gebouw niet kon vinden hahah. Uiteindelijk ging de gastvader van Yuni ons voor een winkel ophalen. Later toen ik thuis was ging ik even kijken op whatsapp , want daar had ze haar huisnummer opgezet welke nummer het was. Daar zag ik dat het gebouw nummer 5 had en niet 15. Ik weet niet wat ik daar inzag maar was die avond wel allemaal goed gekomen hahah. De hele avond was heel gezellig. We hadden bij haar avond gegeten en als laatste de desserts, waaronder de verjaardagstaart vooral was heel lekker.

AFS meeting van de maand. Na school en de volleybaltraining had ik met Nele afgesproken om samen snel te lunchen bij een soort restaurant in de metrostation Alameda. Daar hebben we pizza gehaald. Toen we in de wachtplek van de metro zaten en aten, kwam Friederieke (uitwisselingsstudent van Duitsland) naar ons toe. Heel toevallig, want we hadden niks afgesproken en we wisten ook niet dat ze hier naartoe zou komen. Maar was heel leuk en gezellig. We moesten wel 3 metro’s wachten tot we de metro konden nemen, want ze waren allemaal zo ontzettend vol, er kon geen persoon meer bij in . Daar gingen we naar een grote plein in Rossio wachten op de anderen AFS’sers die zouden komen. Daar hadden we een aantal foto’s gemaakt en gingen we rondwandelen. Was heel leuk we gingen naar een paar mouradoura dat zijn de uitkijkpunten op de stad of op het water. Daarna gingen we naar de kasteel in Lissabon lopen, we waren eerst van plan om het vanbuiten te bekijken, maar het was al een beetje laat toen we daar aankwamen en we wisten ook niet zeker of we entree moesten betalen om het vanbuiten te zien. Dus gingen we rustig naar de AFS meeting lopen. Friederieke had toen haar mobiel op wegwijzer staan, maar we liepen een beetje heen en weer. Uiteindelijk hebben we het toch gevonden. En alweer waren we de eersten. Niet veel later kwamen er steeds mee mensen aanlopen. Ik moest al snel naar huis, want het is hier al vroeg donker en ik moest nog met de bus en metro. Nele ging met mij mee naar de metro station, want ik wist niet zeker waar het was en ik vond het wel fijn om iemand te hebben die met mij meeliep ernaartoe. Op dat moment begon de avontuur. Eerst met de metro naar Cais de Sobré geweest. Daar aangekomen begon ik te zoeken naar de busplaats, maar kon ik niet vinden. Dus ben ik op google maps gaan kijken geeft het weer dat daar die bus die ik wilde nemen niet daar kwam. Ik dacht echt dat ik had gezien dat die bus daar kwam maar goed, was mijn fout. Dus ik even mijn gastmoeder bellen, zei ze dat ik verkeerd was en ik naar Arroios moest en vandaar met hetzelfde bus 742 terug naar huis moest gaan. Dus ik weer de metro instappen. Was ik bijna bij arroios schreef mijn gastmoeder dat er sommige metrostations gesloten was. En jaa dat moest precies mij overkomen dat bij de metrostop waar ik uit wilde, dat die gesloten was. Dus ben ik maar bij Alameda een metrostop verder uitgegaan. En ben ik vanuit daar met de voet naar de metroplek en de bushalte (wat daar redelijk “dichtbij” was) gegaan. In de midden in de nacht om bijna 8 uur in mijn eentje door de straten wandelen. Toen ik daar bij de bushalte was , kwam de bus er bijna gelijk aan gelukkig. Ik stapte opgelucht naar binnen, dacht nu kan niks ergs meer gebeuren, stopte de bus 4 haltes eerder dan ik eruit moest. En de chauffeur zei dat dat het einde was en hij niet verder ging. Ik was dus zoals alle andere mensen eruit gestapt en ging ik naar de plek om de bus wel dichtbij mijn huis te nemen. Was dus een hele lange en avontuurlijke dag hahhaah!!!

Halloween. Ik had die dag eerst les (wiskunde) en daarna sport, we gingen basketballen en als laatste een beetje voetballen. Daarna wilde ik nog even in de china shop dicht bij mijn huis kijken of er nog wat halloween spullen was, want ik ging halloween met Martina, Nele en Yuni vieren en met Martina’s gastzusje en haar vriendinnen. Ik kon alleen niks vinden in de chinese winkel... Ik ging later eerst met de bus 20 minuten wachten en dan te laat uitstappen waardoor je een einde verder moet lopen en dan via google maps proberen Martina’s huis te vinden in het donker. Dat was me wel een wandeling hhahah. Uiteindelijk heb ik een vrouw gevraagd en zei was zo aardig om mij naar de gebouw te brengen. Ze moest toevallig naar supermarkt ernaast. Het was heel gezellig met hun allemaal, Nele had voor mij een spinnenweb op een van mijn ogen en eromheen getekend, het was heel mooi geworden. Daarna gingen we pizza eten bij pizza domino. De pizza was echt heel goed, volgens Martina(Italiaanse uitwisselingsstudent) was het niet goed en helemaal niet te vergelijken met een pizza. Ik moet dus een keer naar Italië om daar de pizza te proeven hahahh. Het was allemaal heel gezellig een leuk. Tussendoor zagen we een klasgenoot van ons en de vriendje van haar, dus hebben we even met hun gepraat. Daarna zouden we gaan trick and Treat doen , we gingen langs de huizen maar bij de meesten waren de snoep al op. Daarna gingen we naar huis en bracht de gastmoeder van Martina mij en Nele weg. Dat was heel aardig van haar. Toen ik met de auto bij mijn huis was, stonden Leonor, Madalena en Catharina ( twee vriendinnen van mijn gastzusje Leonor) al buiten bij de deur. Madalena ging net naar huis en ik arriveerde net thuis. Was heel toevallig dus. Catharina bleef die nacht slapen en ze waren een film aan het kijken. Ik had die ook gekeken tot het einde en daarna nog even snel de voice van zondag kijken. En dan was hel alweer half 2 en gingen we naar bed.

Bezoekje Obidós, We gingen met 5 andere AFS families naar Obidós, daar heeft de gastvader van Rosie(Amerikaanse uitwisselingsstudent) een vakantiehuis iets buiten de plaats. In Obidós is ook een heel groot kasteel, met muren eromheen en erbinnen zijn allemaal schattige winkeltjes. Echt leuk!! We hebben veel foto’s gemaakt of eigenlijk vooral de gastvader van Gemma(Italiaanse meisje). Het was heel leuk en gezellig. De uitzicht was echt geweldig. Alleen mijn haar werkte niet echt mee door de wind, waardoor het al snel helemaal pluizig en bol was geworden hahaha, ook hadden we niet verwacht dat het zo warm zou zijn aangezien het dichtbij Torres Vedras was en dus een stuk kouder normaal. Bijna iedereen had dus een dikke trui aan of iets met lange mouwen. We waren allemaal aan het zweten daar hahaha!! We gingen eerst wat eten, ze hadden daar allemaal lekkere eten klaargelegd. Daarna gingen we naar het kasteel wandelen, het leek heel ver, maar eigenlijk was het heel gezellig om te wandelen en was het goed om het eten te laten zakken hahahh. Daarna zijn we weer terug gekomen en hadden we weer gegeten en gedronken. Ze hadden ook kastanjes, die zijn hier ontzettend lekker. We hadden veel plezier en gelachen. Het was heel leuk dat ze dit hadden georganiseerd.

Hug an exchange student day!! Samen met Martina gingen we naar Colombo. Daar hebben we de cadeau voor Yuni’s verjaardag gekocht gingen we bij de Pirmark kijken en bij de macdonalds even iets snel halen. Daarna gingen we dus naar Alameda , want we moesten onze posters nog afmaken. Bij haar huis had mijn gastmoeder me een berichtje gestuurd dat ik een transportkaart moest halen. Dus ben ik van Martina’s huis naar de transport winkel gelopen, achteraf had ik beter de metro kunnen nemen dat was sneller gegaan. Maar ja daar had ik op dat moment niet aan gedacht. Dus ben ik daar naartoe gewandeld wat misschien 20 minuten duurde ofzo iets. Daar had ik geluk dat ik gelijk aan de beurt was. De vrouw achter de balie kon slecht Engels spreken dus heb ik het haar in Portugees gezegd, ik was heel blij dat ze mij had verstaan hahahah. Daarna ging ik met de metro Saldanha naar Baixa-Chiado en daar nadat ik was uitgecheckt kwam ik Nicole tegen ( Italiaanse AFS’student) die ook met ons door Baixa zou gaan lopen, want het was die dag de internationale hug an exchange student day. Waar exchange students vragen om een knuffel. Ik ging samen met een groep AFS’sers waaronder Nicole door Baixa wandelen met posters. Was heel gezellig en grappig. Ik heb ook de kastanjes geprobeerd dat ze op straat verkopen en maken. Mijn gastfamilie zei dat dat de beste was. Ik vond de kastanjes van mijn gastfamilie ook vrij lekker vergeleken met die van de markt hahahah.

Dit is maar een kleine deel en samenvatting van wat ik de afgelopen tijd hier heb gedaan. Ik hoop dat de volgende blog wat eerder wordt dan de volgende anderhalf maand hahaha!! Je mag gerust hier een reactie schrijven, dat vindt ik erg leuk om te lezen :)

Beijinhos Jennifer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jennifer

-

Actief sinds 10 Juli 2016
Verslag gelezen: 103
Totaal aantal bezoekers 8317

Voorgaande reizen:

09 September 2016 - 26 Juni 2017

Mijn highschool jaar in Portugal

Landen bezocht: